Ridpass ~Frida & Lucas

Japp hur ridpasset gick nudå :)
 
När jag kom ut till stallet höll Frida på att lägga på nyryktade och fina Lucas sitt reflex ridtäcke över sitt vanliga typ vattentäta ridtäcke ^^ Satte på Lucas sina benreflexer över benskydden medan Frida tog på sig sin utrustning. Frida hoppade upp på en ovanligt stissig Lucas, Vart tvungen att hålla  Lucas när hon skulle hoppa upp, men listig som han är så flyttade han bakdelen så det tog ett tag, men när han tillslut skärpt sig hoppade hon upp och vi skrittade iväg till ridhuset. Väl inne i ridhuset tog vi av relfextäcket och reflexrämmarna, sedan fick hon skritta fram på långa tyglar. Nu hade han skärpt sig lite för mycket, han gick söligare än vanligt, han hade nog ingen bra dag.. Frida fick verkligen använda skänklarna för att han skulle i lagom takt. Sen skärpte han sig, bad frida trava på A volten några varv för att han skulle böja sig och söka sig neråt. Gick rätt bra, vi bytte sedan till en mellanstor volt på ena långsidan, när hon skulle fatta galopp så stannade Lucas och bara vägrade gå framåt, hon fick verkligen kämpa men tillslut så ;) Vi tog några bommar och la de i en solfjäder på C volten, så hon galloperade över dem och han sökte sig sakta men säkert neråt, sedan fick hon sakta av, vi skulle testa att göra galoppfattningar från skritt, det är ju rätt bra att kunna på tävlingar och i andra lägen ;) 
Och villken piggelin han blev, direkt jag bad Frida flytta fram höften oxh flytta bak skänkeln lite så åkte genast öronen rätt framåt, de första gångerna gick inte så bra då han tog ett skutt framåt och kom i trav för sedan att stanna ett steg och byta om till galopp, villken krångelgubbe :P
 
Egentligen ville jag hoppa upp på Lucas och lära honom det så frida bara behöver snudda så går han fram, men då lär sig ju inte hon någonting. Så bad henne komma in till mig i mitten, la hennes skänkel där den skulle vara och visade hur hon skulle skjuta fram höften lagom långt, för i början flyttade hon fram den så mycket, och då tappar man balansen så hon greppet om tyglarna gång på gång, men efter att jag visat henne hur hon skulle sitta och visat med hennes skänkel vart den skulle ligga vid galoppfattning från tarb och galoppfattning från skritt. Så först vill jag att hon skulle göra en korrekt galoppfattning från trav, så de gick ut på spåret, red ett varv, och sedan på långsidan satte hon sig ner och tryckte till, tyvärr hade hon för lite koll på tyglarna och koncentrerade sig bara på skänkeln så det blev en väldigt flängig galopp.. Men hon saktade av till skritt och jag förklarade för henne vad hon skulle göra för att få en ännu bättre galoppfattning! Man ska aldrig klaga på vad dom gör fel, säg istället, gör såhär så blir det ännu bättre! Då får dom motivationen och inte det där, åhh jag gör fel! :) 
Sedan blev det en korekt superbra galoppfattning, lugn men ändån framåt galopp. så Stolt! Seda testade vi från skritt och första gången, den bara satt, som en smäck. Synd att jag inte filmade. Men berättade hur duktig hon var och hon var superstolt, sedan galloperade hon lite på bommarna, och travade sedan av han i tretackt, vet inte om jag sakt det men att trava av i tretackt är bland det bästa man kan göra enligt mig, då blir hästen lösgjord och väldigt avslappnad, se bara till att inte dunsa ner i sadeln (som jag ibland har en tendens att göra..)
 
Sedan skrittade vi hemåt och frida var hur nöjd som helst! Hon borstade av Lucas och han fick massa godis ^^
 
(snart kmr en del 2 om ridpasset när jag hade lektion för henne när hon red Pixso)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0